Історія ліцею
Історія розвитку Херсонського професійного суднобудівного ліцею дуже тісно пов’язана з історією нашого міста, тому що саме Херсон став колискою суднобудування. Самий перший корабель для російського Чорноморського флоту “Слава Катерини” був побудований тут у 1783 році.
Вже при заснуванні міста Херсона близькість до Чорного моря визначила його статус – місто корабелів.
Херсонський суднобудівний завод – це перша судноверф в країні, побудована після Великої Вітчизняної війни.
12 жовтня 1951 року відбувся спуск на воду першого судна заводу – несамохідної баржі. Це і є офіційна дата народження Херсонського суднобудівного заводу. Виникає потреба у робочих кадрах.
В перші роки становлення заводу робочі кадри суднобудівників готували розкидані по всьому місту майстерні.
У грудні 1953 року Наказом Миколаївського обласного управління народної освіти в м.Херсоні засновується школа фабрично-заводського навчання ФЗН №12.
У 1957 році школа ФЗН №12 реорганізована в ремісниче училище - РУ-5.
У 1958 році РУ-5 реорганізовано в міське професійно-технічне училище №5 (МПТУ-5).
Тільки за перші два роки училище підготувало більше тисячі робітників, з них більше 700 стали працювати безпосередньо на суднобудівному підприємстві. Деякі з випускників, успішно працюючи за своїм фахом, продовжували підвищувати свою освіту і кваліфікацію, це такі як: М.Н.Чурбатюк, В.О. Кажан, У.С. Безуглий та інші. Серед перших викладачів та майстрів МПТУ–5 працювали О.О. Берзілов, В.В. Соколов, Т.В. Дьячкова, П.Ф. Калина, В.К. Крилов та інші.
У 1984 році МПТУ–5 реорганізовано в середнє професійно-технічне училище СПТУ – 5. Збудовано новий навчальний комплекс на 1200 місць, який має навчальні класи, майстерні, гуртожиток, бібліотеку, спортивний комплекс, їдальню. За роки свого існування училище випустило більше 15 тисяч робочих кадрів.
Згідно наказу Міністерства освіти і науки України від 27 грудня 2002р. №757 Херсонське професійно-технічне училище №5 реорганізовано в Херсонський професійний суднобудівний ліцей – ХПСЛ. Реорганізація проведена в травні місяці 2003 року.
В ліцеї працюють висококваліфіковані викладачі та майстри виробничого навчання, такі як:
Викладачі: Маслій Н.М., Чорна О.М., Решетько Т.О., Вічна О.В., Токарева І.М., Горішний С.Ф.
Майстри: Омельченко Б.В., Юзипчук В.М., Долженко М.П., Пономаренко В.Г.
Вагомий внесок у розвиток навчального закладу зробили директори: Кльосов І.О. (1953-1955рр.); Берлізов О.О. (1955-1963рр.); Соколов В.В. (1963-1969рр.); Дьяченко Т.В. (1969-1973 рр.); Привалов В.О. (1973-1980рр.); Чимбір І.О. (1980-1983 рр.); …. (1983-1995рр.); Русін В.М. (1995-2010рр.)
Особливе місце в цій сторінці історії нашого ліцею належить великій Людині – Всеволоду Федоровичу Заботіну.
Усе трудове життя Всеволода Заботіна було присвячене суднобудівній промисловості, якій він віддав 55 років. З них чверть століття був директором Херсонського суднобудівного заводу. Тоді Херсонський суднобудівний набув слави “перлини громадянського суднобудування”.
Отже, завдяки ініціативі Заботіна В.Ф. на місці колишніх плавнів виріс чудовий мікрорайон “Острів” , зручний для проживання і відпочинку, а також новий навчальний комплекс майбутніх корабелів, який має гуртожиток, бібліотеку, спортивний комплекс, їдальню. Такого сучасного навчального комплексу на той час важко було б і знайти.
Немало було зроблено для міста. ХЕРСОНСЬКИЙ СУДОБУДІВНИЙ ЗАВОД сприяв розбудові залізничного вокзалу, розширенню телефонної мережі брав участь у побудові кіноконцертного залу “Ювілейний”, обласної універсальної наукової бібліотеки надавав шефську допомогу дитячим садкам, школам, ПТУ-5, судомеханічному технікуму доклав зусилля до відкриття Херсонської філії Миколаївського суднобудівного інституту.
Пам’ятаймо ж ім’я людини, якій завдячуємо існуванням нашої маленької Батьківщини - Заботін Всеволоду Федоровичу
У 1984 році МПТУ-5 реорганізовано в середнє професійно-технічне училище – СПТУ-5, тому що навчальний заклад став давати не тільки професійну освіту, але й освіту по програмі середньої школи.
На той час було припинено масовий набір робочих на завод, прийом відбувався тільки після СПТУ-5, адже училище стало готувати робітників високого рівня кваліфікації.
За роки свого існування училище випустило близько 20 тисяч робочих суднобудівних професій, воно у повному розумінні слова стало базовим, дійсною школою підготовки робочих кадрів для верфі.
У 2003 році СПТУ-5 було реорганізовано в ХПСЛ - Херсонський професійний суднобудівний ліцей.
Відповідно до наказу МОНУ від 30.06.2009 № 589 у зв'язку з припиненням юридичної особи Херсонського професійного машинобудівного ліцею його приєднано до Херсонського професійного суднобудівного ліцею.
Колишній Херсонський професійний машинобудівний ліцей – один із найстаріших навчальних закладів України. У 1881 р. було засноване ремісниче училище, яке розташовувалося по вулиці Гоголя, 14. Училище мало слюсарно-механічне виробництво і виконувало слюсарно-ковальські роботи. Учні здобували професії токаря, коваля та ливарника.
В 1905 році в місті Херсоні в даному приміщенні було засновано чотирьохкласне ремісниче училище. Училище готувало токарів, слюсарів, ковалів, ливарників. В приміщенні були розташовані навчальні класи і майстерні.
В 1920 р. на базі Херсонського ремісничого училища була організована професійно-технічна школа з двохрічним терміном навчання. Школа готувала техніків з слюсарної справи. В 1922 р. учбовий заклад вдруге реорганізувався, став називатись “Профтехнічна школа” з трьохрічним терміном навчання, яка готувала кваліфікованих робітників з професій: токар, слюсар, коваль, ливарник.
З 1927р. була відкрита середня школа при профтехшколі. Випускники профтехшколи отримували середньо-технічну освіту і спеціальність робітника.
В 1930 р. школу було ліквідовано, а на її базі був організований технікум механізації та експлуатації тракторів, ремонту автомобілів і сільськогосподарських машин. У листопаді 1940 р. Херсонський технікум механізації перевели в м. Кіровоград, а на його базі було організовано ремісниче училище № 1, яке пізніше було реорганізовано в професійно-технічне училище № 1, а згідно з наказом Міністерства освіти і науки України від 27 грудня 2002 року № 757 «Про вдосконалення мережі професійно-технічних навчальних закладів Херсонської області» шляхом реорганізації з професійно-технічного училища № 1 створено професійний ліцей, який є його правонаступником.
На сучасному етапі ліцей готує робітників не тільки для судобудування та машинобудування, але й для інших підприємств міста і області, за такими спеціальностями:
На базі 11 класів:
· Складальник корпусів металевих суден. Електрозварник ручного зварювання;
· Верстатник широкого профілю;
· Трубопровідник судновий. Електрозварник ручного зварювання;
· Слюсар з ремонту автомобілів;
· Електрогазозварник;
· Електромонтер з ремонту та обслуговуванню електроустаткування;
На базі 9 класів (термін навчання 3 роки):
· Складальник корпусів металевих суден. Електрозварник ручного зварювання;
· Електрозварник на автоматичних та напівавтоматичних машинах. Електрозварник ручного зварювання;
. Електрогазозварник. Слюсар з ремонту автомобілів;
· Слюсар з ремонту автомобілів. Токар;
· Слюсар-ремонтник. Слюсар з ремонту автомобілів;
Ліцей проводить перепідготовку та курсову підготовку з перелічених професій, а також курсову підготовку з професії “Водій категорії «С»” (навчання 6 міс.). На період навчання учні забезпечуються: стипендією, харчуванням та гуртожитком для пільгових категорій. По закінченню ліцею учні отримують диплом державного зразка.
Час навчання зараховується до трудового стажу.